Een SEO blog schrijven anno 2020: 3 belangrijke tips

Heb jij voor je eigen onderneming een website via welke jij jouw product of dienst verkoopt? De kans is groot dat ook jij fanatiek aan het bloggen bent geslagen. Want: hoe meer content, hoe meer bezoekers er naar jouw website zullen komen, toch? Het is waar dat verse content over het algemeen meer websitebezoekers trekt. Maar is jouw blog ook goed voor SEO? Een goed geschreven SEO artikel trekt veel meer waardevolle klanten naar jouw website dan een normaal artikel. Hoog tijd dus, dat jij ook SEO gaat toepassen in jouw content. Met deze tips word jij jouw eigen SEO specialist.

1. De vindbaarheid van jouw blog vergroten door zoekwoordonderzoek

Te beginnen bij het onderwerp waarover jij blogt. Kies jij een onderwerp dat jouw lezers interessant vinden of een onderwerp dat populair is in jouw branche? En hoe doe je dit? Een goede graadmeter voor een interessant artikel is het aantal mensen dat daadwerkelijk op het onderwerp zoekt. Hoe specifieker het onderwerp is, hoe specifieker de lezers zullen zijn die jij aantrekt. Kies voor een zoekwoord waarop je kunt concurreren met andere blogs. Zo heeft het vaak geen zin om op een groot zoekvolume te concurreren, omdat hier waarschijnlijk met enorme bedragen op wordt geadverteerd. Resultaat: jouw website zal nooit in het eerste rijtje op Google verschijnen. Om de vindbaarheid van jouw blog te vergroten, kies je dus een zoekwoord dat specifiek is en waarop een gemiddeld aantal mensen zoekt. Schrijf jij bijvoorbeeld een artikel over de laatste trends op modegebied, focus dan niet op het zoekwoord ‘mode’ of ‘kleding’, maar kies voor een zoekwoordcombinatie als ‘Fanny pack voor heren’ of ‘hotpants met pailletten’. Zo bereik je direct de mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw product.

2. Bloggen voor Google of voor de lezer?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimizing; het optimaliseren van een artikel voor een zoekmachine zoals Google. Betekent dit dan dat je jouw blog voor Google schrijft in plaats van de bezoekers van jouw website? Het antwoord is kort en bondig: NEE. Natuurlijk houd je bij het toepassen van SEO rekening met woorden waarop in Google vaak wordt gezocht en zorg je ervoor dat jouw artikel voor de zoekmachine goed leesbaar is. Maar minstens zo belangrijk is het dat jouw SEO blog lekker leest voor de lezer. Aan gegevens zoals de tijd die een bezoeker op jouw pagina spendeert, of het aantal klikken op en binnen jouw artikel, ziet Google in welke mate een lezer jouw artikel waardeert. SEO teksten schrijf je dus vooral voor degenen die jouw blogs lezen, dan zal Google de artikelen automatisch een hogere score geven.

3. SEO toepassen buiten jouw eigen website

Het klinkt misschien een beetje vreemd: bezoekers doorverwijzen naar een andere website. Toch is dit in SEO teksten heel gebruikelijk, en zelfs heel belangrijk. Door links van andere websites in jouw SEO blog te plaatsen, bied je de lezer meer informatie. Houd er rekening mee dat een lezer in principe naar jouw website komt omdat hij antwoord zoekt op een vraag, en niet direct om jouw product te kopen. Een blog is dus goed voor SEO als hij goede informatie bevat, en links naar méér informatieve websites horen hier zeker bij. Je kunt natuurlijk wel zelf kiezen naar welke websites jij de lezer doorverwijst. Kies bijvoorbeeld voor een website als Wikipedia of de Belastingdienst. Dit zijn betrouwbare sites die niet met jouw dienst of product concurreren.

Wil jij jouw conversie verbeteren? Bekijk deze 6 super tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *